søndag 8. juli 2012

LYTT SØSTER


Jeg var sulten og greide ikke å spise selv.
Du satte matbrettet slik at jeg ikke kunne nå det på nattbordet. 

Senere diskuterte du mitt næringsbehov på gruppemøtet.

Jeg var tørst og hjelpeløs, men du glemte å gi beskjed
til pleieren at hun måtte huske å fylle vannglasset mitt. 
Senere skrev du i rapporten at jeg nektet å ta drikke til meg.

Jeg var ensom og redd, men du
lot meg være alene, 
fordi jeg var så samarbeidsvillig og aldri ba om noe.

Jeg var et ”sykepleierproblem”.
Du diskuterte teoretisk årsaken til min sykdom,
men du så ikke inn til meg en gang.

Du trodde jeg var døende og ikke kunne høre.
Du sa du håpet jeg ikke ville dø før du var ferdig med dagen,
for du skulle ut om kvelden og hadde time hos frisøren.

Du virker så velutdannet, fører deg så vel
og er så prikkfri i din nystrøkne uniform.
Når jeg snakker virker det som du lytter,
men du hører ikke på meg.

Hjelp meg, bry deg om hva som skjer med meg.
Jeg er så trett, så ensom, og så veldig redd. 
Snakk til meg, kom meg i møte, ta hånden min.
La det som skjer med meg, angå deg.
Vær så snill søster – lytt!


Oversettelse av diktet ”Listen Nurse” av Ruth Johnston, 
fra boka ”Interpersonal aspects of Nursing”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar