torsdag 19. august 2010

Verdens beste hjemmelagde knekkebrød:

OPPSKRIFT:

3,5 dl store havregryn
3,5 dl sammalt rug, grov
3 dl solsikkekjerner
1,5 dl sesamfrø
1 dl linfrø
1 dl kruskakli
1 dl hakka valnøtter
1 ss honning
1 ts salt
7-7,5 dl vann

FREMGANGSMÅTE:

1. Ha i alt det tørre
2. Løs honningen opp i vannet
3. Bland alt
4. Trykk deigen tynt utover to stekebrett med bakepapir
5. Stek så knekkebrødene på 180 grader varmluft i totalt ca. 40-45 min. Etter at knekkebrødene har stekt i 10-15 min, ta brettet ut og skjær ut firkanter med et pizzahjul. Sett så brettet inn igjen.
6. Vent
7. Ta knekkebrødene ut, og del dem fra hverandre.
8. Legg knekkebrødene så på rist og la dem "tørke" på 100 grader varmluft med åpen stekeovnsdør til du føler dem er ferdige.
9. SPIS!

Denne herlige oppskriften har jeg fått av Nittedals peneste dame, Heidi!

2 kommentarer:

  1. Jeg har spist i hele sommer jeg, Eline, ...og ennå ikke lei! Tusen takk for hyggelig kommentar :) H

    SvarSlett
  2. Nå prøver jeg meg på knekkisa :) første brett inne i ovnen!

    SvarSlett