onsdag 1. desember 2010

Fanakofte - et prosjekt jeg håper tar slutt snart!


Det er en god stund siden jeg begynte på et omfattende strikkeprosjektet, nemlig: en fanakofte (jakke). Fanakofte er en mønsterstrikket genser eller jakke, vanligvis i to farger med bunnmønster av striper og lus, sjakkruter nederst på bolen og ermene, og åttebladsroser langs skuldrene og øverst på ermene. Jeg har valgt å strikke i fargene brun og gammelrosa. Disse to fargene er ikke helt "riktige" i forhold til tradisjonen, men vel så fine synes nå jeg.

Det er gøy å strikke, men det er også slitsomt når det røyner på med fellinger, målinger og hit-og-dit-regler. Jeg hadde som mål å strikke hele greia selv, men jeg er litt umotivert.. Så mamma, mormor, svigermor eller noen andre - vil dere hjelpe meg!?

Til nå har jeg kommet så langt:




5 kommentarer:

  1. Du er jo godt i gang! Ermene går som en lek, det er jo ikke så store saker. :) Ikke gi opp, hehe. Du er jo over halvveis.

    SvarSlett
  2. Hehe, jeg skal ikke gi opp, men det kan være jeg må få litt hjelp! :) Det var så mye lettere med den andre genseren jeg strikka, for da satt man jo bare armene inn på pinnene, mens nå er det sånn klippe-opp-og-sy-på-styr..

    SvarSlett
  3. Ah, det skjønner jeg at du trenger hjelp til. Det der tør jeg ikke helt, så jeg holder meg til rundfelling/raglan en liten stund til.

    Men se på denne søte genseren da, den strikker jeg nå:

    http://www.kvickly.dk/upload/modul/kvickly/strikkeopskrifter/160420091549158484.pdf

    :D

    SvarSlett
  4. Jeg elsker raglands felling!

    Åååh, den var fin! Hvilke farger har du valgt da? Samme som på bildet?

    Kos deg med strikking, du er flink!

    SvarSlett
  5. Jeg har valgt nytt garn fra Drops som heter Lima. I beige og rød. :) Blir beige genser med røde stjerner, vil jeg tro.

    Kos deg du også!

    SvarSlett